الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
احمد باشا

..و%80 ارتفاعا فى قطع غيار السيارات

..و%80 ارتفاعا فى قطع غيار السيارات
..و%80 ارتفاعا فى قطع غيار السيارات




كتب -  أحمد عصام
 

رصدت «روزاليوسف» حركة البيع والشراء فى أهم منطقتين هما «الحرفيين وعزبة شلبى ووكاله البلح» ووجدت الأسعار التى تصل لأرقام غير طبيعية لا يمكن أن تحدث فى الأزمنة السابقة مع ارتفاع سعر الدولار وزيادة والجمارك بنسبة ٤٠٪ ووجود قطع غيار معيوبة أو مضروبة.
ورفع سعر قطع الغيار الجديدة من التجار بطريقة غريبة واختفاء الرقابة وكثرة شكاوى المواطنين لحماية المستهلك التى تؤدى إلى ضياع حقه.
وارتفاع أسعار صيانة السيارات فى التوكيلات بعدم معرفة صاحب السيارة ما تم فى صيانة سيارته وتصل فاتورة الصيانة إلى أرقام خيالية.
أكد «محمد عبدالرحمن» الشهير بـ«أسو» أحد تجار السيارات فى منطقة الحرفيين عند سؤاله عن السوق وحالة البيع والشراء فيه قال: أنا بقالى ٣٠ سنة بشتغل فى تجارة السيارات بالأخص منذ خمس سنوات كان حال البيع والشراء أفضل بكثير إحنا دلوقتى بنشترى بضاعة وبنخزنها.
والتاجر اللى بياخذ هذه البضاعة بندفعله بالآجل ومش عارفين نسدد الأقساط ويتم التأجيل الأقساط أسبوع بعد أسبوع والتجار يستعجلونى على الدفع ولا نعرف كيف نسدد لهم.
ووجود البضاعة فى المخازن بس مفيش بيع ولا شراء».
وأشار «رضا المصرى» أحد التجار إلى حجم تجاره قبل العيد قال: أصحاب المحلات قعدين على الرصيف والناس بتطلع تلف بره فى نفس المنطقة لا يوجد أحد، على العلم بأن منطقة الحرفيين من المناطق التى دائماً مزدحمة فى هذا الوقت من العام، أصحاب المحلات والزبائن بيتمشوا كأنها جنينة مول، ويترتب على ذلك من يقومون بالصيانة مثل «الميكانيكى والسمكرى وبتاع الدوكو» الكل واقف عن العمل حتى عامل الشاى والقهوة على لسانه مفيش شغل مش عارف اجيب يوميتى ارحمونا الله يرحمكم .
ومع التعامل مع الزبائن عاوزين قطع الغيار ببلاش إلا ربع ولو قلت له الحاجة بعشرة جنيهات يقول عاوزها بربع جنيه ويمشى ميرجعش علشان غير قادر على دفع المبلغ.
وأشار «تامر الصاوى» أحد تجار قطع الغيار أيضاً إلى ارتفاع سعر الدولار الذى يتغير فى كل لحظة وأنه يؤدي إلى عدم معرفتنا بسعر قطع الغيار الجديدة والتجار بيقولوا كل وقت وله سعر.
وعند شرائى قطع غيار من التاجر أجد ارتفاعا فى سعرها وبالتالى أرفع سعرها فى البيع مع تقليل الكمية المشتراة من التاجر، ولو كنت بشترى من التاجر عشر قطع بشترى ثلاث قطع فقط حتى أشغل نفسى والحال نايم والزبون لا يقبل بالأسعار الجديدة وكلنا عاوزين البلد يمشى ويشتغل وناكل لقمة العيش بالحلال يرضا مين ده لازم الحكومة تشوف حل.
وعند سؤاله عن نسبة زيادة قطع الغيار قال الزيادة وصلت إلى ٨٠٪ وليست ما يقال ٣٠ ٪.