الخميس 25 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

رجاء الجداوى: تحية كاريوكا رفضت دخولى الفن.. و«قرفت من موضة البنطلون المبلول»

رجاء الجداوى: تحية كاريوكا رفضت دخولى الفن.. و«قرفت من موضة البنطلون المبلول»
رجاء الجداوى: تحية كاريوكا رفضت دخولى الفن.. و«قرفت من موضة البنطلون المبلول»




كتب - محمد خضير

قالت الفنانة رجاء الجداوى عن نفسها «ببقى شبه القرد من غير الماكياج»، مشيرة خلال لقائها مع الإعلامية راغدة شلهوب ببرنامج «فحص شامل» على قناة «الحياة» امس الأول، «علشان كده مبرضاش أتصور مع الناس فى الشارع وبأقولهم يرضيكوا تتصورو مع قردة».
وأضافت: «بحب كل التجاعيد اللى فى وجهى لأن كل واحدة منها تحكى قصة نجاح.. بس نفسى أعمل عملية تجميل لإزالة اللغد أسفل ذقنى.. أخاف أن الدكتور يقص حتة من وشى ويرمى القصاقيص للقطط وتأكلهم ولما نعوز حتة منلقيش».
وقالت الجداوى، إنها نشأت وتربت فى منزل الراقصة الراحلة تحية كاريوكا، مضيفة «لو بداخلى حاجة حلوى تبقى اللى زرعته جوايا رقاصة».
وأضافت، «تحية كاريوكا زرعت فيا حب الخير والإحساس بالآخر والصدق والمشاركة الوجدانية لكنها رفضت دخولى عالم الفن وكنت مصرة على ذلك فقاطعتنى أنا وأهلى 6 سنوات، وقالت لى: مش عايزاكى تشربى من نفس الكاس وتمشى المشوار الصعب اللى أنا مشيته».
ورفضت رجاء الإفصاح عن عمرها الحقيقى ساخرة «أنا حاسة أنى أعيل من أى عيل عنده 25 سنة»، قائلة: «اسمى بالكامل نجاة على حسن الجداوى، وشهرتى رجاء الجداوى»، موضحة أنها تهتم بحالتها الصحية وتجرى فحصا طبيا شاملا كل عام، للاطمئنان على صحتها، لافتة إلى أن حياتها عبارة عن كتاب مفتوح للناس، ولكن هناك بعض الأسرار خاصة بها.
وأجهشت الفنانة رجاء الجداوى بالبكاء على الهواء أثناء حديثها عن زوجها الراحل الكابتن حسن مختار حارس مرمى النادى الإسماعيلى السابق، معلقة على رحيل زوجها: «عندما رجعت إلى غرفتى بعد عزاء حسن حسيت أنه ما زال موجودًا معى.. ودفنت جزءا من قلبى معاه».
ووجهت حديثها للإعلامية قائلة: «انتى حاطة صباعك فى الجرح.. وأسوأ حاجة فى الدنيا الفراق لأنه صعب قوى، وحسن كان بالنسبة لى الأوكسجين اللى كنت بتنفسه..وقولت له مش عايزاك تتجوز لغاية ما أجيلك قبل دفنه».
وعلّقت الجداوى على تقاليع الموضة الغربية، قائلة: «الشارع تحوّل لخليط من مختلف الموضات؛ بسبب ازدحامه وضوضائه، والثلاثة تسبب إزعاجا سمعيا وبصريا».
وعن رأيها فى موضة البنطلون المبلول، قالت، «قرفت منه.. معقولة أشوف حد ماشى فى الشارع لابس بنطلون بالشكل ده، وأنا ممكن اشتريه بس فى حالة واحدة، وهى وأنا رايحة الضرائب أتحاسب».
قالت الفنانة رجاء الجداوى: «مكنش عندى فستان واستلفت بلوزة فرحى من سهير البابلي»، مشددة على أنها لم ترتد فستان زفاف خلال عرسها، رغم أنها ارتدت مايقرب من 7500 فستان زفاف قائلة: «كنت العروسة الدائمة إلا فى زفافى الحقيقى».