الخميس 25 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

نيللى كريم: اعتدت السفر من الإسكندرية للقاهرة يوميا لتحقيق حلمى

نيللى كريم: اعتدت السفر من الإسكندرية للقاهرة يوميا لتحقيق حلمى
نيللى كريم: اعتدت السفر من الإسكندرية للقاهرة يوميا لتحقيق حلمى




قالت الفنانة نيللى كريم، إنها أنهت دراستها الثانوية فى روسيا وكانت حاصلة على مجموع 95% ولكنها كانت لا ترغب فى الالتحاق بأى كلية علمية فقدمت أوراقها فى كلية الآداب ولكنها اكتشفت أنها لا ترغب فى ذلك أيضًا فصارحت والدها أنها تتمنى الالتحاق بأكاديمية الفنون فى القاهرة.
وأضافت خلال لقائها مع الفنانة إسعاد يونس ببرنامج «صاحبة السعادة» على قناة «cbc» أمس الأول: «كانت عميدة المعهد وقتها الدكتورة ماجدة عز وبابا راح قابلها وشرحلها ظروفى وكان الحل الوحيد إنى أصحى كل يوم 5 ونص الصبح آخد أتوبيس السوبر جيت أخلص محاضرات من 8 لحد 3 وبعدين أرجع تانى إلى الإسكندرية لأننا كنا نقيم هناك وفى أيام البروفات كنت ببات عند الدكتورة ماجدة أو عند واحدة صاحبتى».
كما تحدثت نيللى عن تجربتها فى الفوازير التى لم تنجح جماهيريًا، بينما اعتبرتها تجربة جميلة بالنسبة لها، لأنها قدمت شيئا جديدا وحققت من خلالها حلم طفولة كانت تتمناه.
وأضافت، قائلة: «اتشتمت بعدها شتيمة ماقولكيش، اتقال بالظبط نسخة مشوهة من نيللى وشريهان.. هو كل واحدة هتجلنا من الباليه هتفتكر نفسها فنانة».
واستكملت: «بس أنا وقتها كان بالنسبة لى يشتموا قد ما يشتموا المهم أنا عملت فوازير ورقصت وفرحت وحققت حلم طفولي، ما زعلتش خالص من شتيمة الناس عندهم حق أنا بعدها عرفت أن اللى يعمل فوازير مش لازم بس يكون بيعرف يرقص لكن كمان يغنى ودمه خفيف والناس تحبه، تجربة وعدت وخلاص».