الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
احمد باشا

عيد ميلاد «أبوالفساد» و«الشاطر» في يوم واحد.. كتير علينا يامصر




يلا حالا بالا حيوا أبوالفساد.. هيكون عيد ميلاده الليلة أسود الأعياد  فليسقط أبوالفساد لشعبه جاب الفقر ونهب البلاد.. نشر الأمراض وخلي عيشتنا سواد.. فليسقط أبوالفساد.. بتلك الكلمات دشن الشباب  احتفالاً علي مواقع التواصل الاجتماعي بعيد ميلاد المخلوع الـ85..
 
 
 وقد تميزت احتفالات الشباب  بقدر كبير من السخرية  حيث  قام الشباب بتصميم   صور لـ «تورتات افتراضية»  ذيلوها بأمنياتهم  التهكمية للمخلوع بأن يستيقظ ضميره ويعيد أموال مصر المنهوبة  التي قد تفلح في إخراج البلاد من الأزمة المالية بعيداً عن الاقتراض.. واتسمت هداياهم التي رغب كل منهم في منحها لمبارك في تلك المناسبة  بخصوصية  شديدة وكان من أبرزها.
- حنجيبله ترينج ابيض لطرة واحد صيفي والتاني شتوي .
- هجبله بوكيه مولوتوف هدية.
- نوديه يتعالج في ليبيا.
- حنركبه عبارة من اللي بيغرقوا دول .
- أحلي تورتة مسرطنة للزعيم .
- عايزين ندي مبارك هدية بوكيه ورد اللي بيكون فيه الجمرة الخبيثة
- هو مش سابنا نتسلي وعملنا له ثورة خلاص هنجيبله كوتشينة وطاولة عشان يتسلي.
- عاوزة ابعت له تورتة بشموع ديناميت.
- تورتة عبارة عن علبة حلاوة كبيرة و احطله فيها 85 شمعة..
الصدفة جمعت عيد ميلاد كل من الرئيس المخلوع  وخيرت الشاطر في يوم واحد  مما جعل الأمنيات تنهال علي كل منهما بالتساوي ..
قال فتحي المازين في تهنئته كل عام وانت ظالم ومخلوع.. ودماء المصريين في عهدك سوف تلاحقك في قبرك امام الخالق عز وجل.. وكذلك يا مرسي دماء الشهداء سوف تلاحقك حتي في قبرك.. وحسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتو الأثنين
رمضان ربيع « الشاطر ومبارك في يوم واحد كتير يامصر علينا كده تجيبي الإعجاز ده كله مرة واحدة.. كل سنة والمرشد بخير ياراجل».
وعقب محمد حسين  بقوله انت المسئول عن كل الفساد والبلاوي اللي احنا عايشين فيها دلوقتي.. مش آسفين ياريس اننا خلعناك واننا ثرنا عليك.. الفساد والسرطان والسرقة والنهب وبيع البلد تم في عهدك..
وقال يوسف ياسين «قد صنعت مجتمعا لا يصل حتي لدرجة الحيوانات وجعلت جيلا كاملا من المسوخ بدون ثقافة ولا وعي ولا صحة منك لله»
الملفت للنظر أن صفحة «آسفين يا ريس» احتجبت عن الاحتفال هذا العام من خلال النزول للشارع والتوجه إلي مستشفي المعادي أو طرة.. وفي تصريح لـ كريم حسين مؤسس الصفحة  قال : لن ننزل للاحتفال بعيد ميلاد مبارك في ميدان مصطفي محمود كما ادعي البعض، لكننا نستعد للنزول في جلسة 11 مايو القادم.
 

خيرت الشاطر