السبت 20 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

حرب الاستفزاز بين الإخوان والعلمانيين





«اكتب حلمك» إحدي اللافتات الكبيرة في أحد مداخل ميدان رابعة العدوية.. يخط عليها المعتصمون من مؤيدي الرئيس المعزول محمد مرسي.. «احلم بتطبيق الشريعة الإسلامية، وعودة الخلافة الإسلامية».. وعليه يتوافد المئات يوميًا سعيًا خلف الحلم بينما يقف آخرون علي المنصة يوجهون أحلام البسطاء النبيلة لخدمة أطماعهم.. ويتلفظون بعبارات تحريضية تقسم المجتمع لفئتين واحدة تطالب بتطبيق الشريعة والأخري مناهضة لها «علمانية».. وقاموسهم الذي لا ينضب من العبارات التهكمية اللاذعة.. التي تزيد من الاحتقان بين الطرفين.. علي سبيل المثال لا الحصر جاء علي صفحات المناهضة للإخوان:
ـ الشعب المصري يناشد الفريق عبدالفتاح السيسي بالإفراج عن محمد مرسي، سيبوه يطلع يقول خاطبين وخدوه تاني أهو نكسر حالة الملل اللي احنا فيها.
ـ عصام العريان وأيمن نور والبرادعي وشفيق وأبوالفتوح لقوا مصباح علاء الدين، دعكوه طلعلهم العفريت، قالهم شبيك لبيك، تطلبوا ايه، لاقاهم هيتخانقوا، راح مديهم ورقة وقالهم كل واحد يكتب اسمه والطلب بتاعه، ملوا الورقة وادوها له، العفريت فتحها لقي الآتي: العريان «مرسي يرجع».. أيمن نور» مرسي يأخذ خروج أمن».. البرادعي «مرسي يتحاكم محاكمة عادلة».. شفيق «مرسي يتعدم».. أبوالفتوح «كل ما سبق».
ـ انقلاب بموعد مسبق.. تحذير قبلها بأسبوع ثم 48 ساعة.
ـ انقلاب بوجود اعداد أكبر بكتير من ثورة 25 يناير في الشوارع.. قبل عزل مرسي.
ـ انقلاب ولم يتم فرض حذر تجول.
انقلاب ولم تعلن أحكام عرفية.
انقلاب ويتم الإعلان عن انتخابات رئاسية وبرلمانية واستفتاء علي دستور.
ـ انقلاب ولم ينزل الجيش ليتسلم البلد كما في انقلاب 52.
انقلاب لا يراعي أي قاعدة من أي قواعد لأي انقلاب في أي وقت في التاريخ.
ـ علي منصة رابعة مشغلين أغنية «يا مصر» وأول ماجيه أرض الكنائس أرض الجوامع قفلها وشغل غيرها.. هو ما يعرفش أن وديع الصافي أصلاً مسيحي.
ـ زيف وفبرك واكدب زي ما تحب وحاول تضحك ع الناس واعتصم في كل مكان يجي علي بالك بس ده مش هيغير حقيقة أنها ثورة مش انقلاب وكمان مش هيغير حقيقة أن مرسي بقي مخلوع وأن جماعة الإخوان إرهابية وأنكم خرفان افعل ما شئت.. قضي الأمر الذي فيه تستفتيان!
ـ حكموا سنة ما عملوش حاجة واحدة صح، فكرة واحدة ذكية، خطوة  واحدة ناحية «العدل والنجاح» ومخليين المرضي يرفعوا صورة كومبارس خيرت.
يامعتصمو رابعة هو انتوا مش مسلمين وبتعترفوا اكيد بالقضاء والقدر! هو دا قدرهم وربنا بيعطي الملك من يشاء وبينزع الملك ممن يشاء وقضي الأمر خلاص اعترفوا بقي بإرادة ربنا.. ما هو ربنا لو عاوز مرسي كان يفضل ف الحكم كان فضل.. ها عجبتكم..!
ـ اللي هيرش مرسي بالميه.. صفوت حجازي هيرشه بالكحك..!