الجمعة 19 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

الإخوان: «فاكرين الجيزاوي؟».. والنشطاء يردون: فاكرين «طظ في مصر وبوس الأيادي»







 
 
إشادة عدد من النشطاء بموقف الملك عبد الله العاهل السعودي ودعمه لمصر في حربها ضد الإرهاب لم يخل من سخريتهم حول مواقف الزعماء والملوك العرب الذين اكتفوا بموقف المؤيد لكلماته.. وأشعل حرباً بين أنصار المعزول وتنديدهم بموقف العاهل السعودي من قضية أحمد الجيزاوي.. والمعارضين الذين قاموا بفتح ملفات قيادات الإخوان القديمة التي تحمل تصريحات لا تمت للنوايا الطيبة بأي صلة تجاه الأرض التي يدعون أنهم يسعون لتطبيق شرع الله بها وكانت تعليقاتهم  من مؤيد ومعارض علي النحو التالي:
ملوك الخليج من كتر الكسل يا عيني بدل ما يطلعوا بيان يأيدوا فيه حرب مصر ضد الارهاب قالوا احنا بنأيد كل اللي قاله ملك السعودية وخلاص كلمة طظ في مصر لم تكن ذلة لسان من عاكف.. المرشد السابق للجماعة كما وصفه المرشد الحالي رضي الله عنه وأرضاه بل إنها عقيدة راسخة عند الإخوان.
 ٢ مليون و٧٠٠ الف تغريدة كانت حول احداث مصر من السعودية فقط، بينما ٣٤٠ ألف تغريدة من مصر والباقي موزع علي باقي الدول.
الإخوان تعليقا علي كلمة ملك السعودية: طب ونسيتو أحمد الجيزاوي.. ده علي اساس إن مرسي كان معتصم هناك علشان الإفراج عنه؟ ووفد بوس الأيادي؟
عجبني السلفيين المتلخبطين ومش بالعين انهم يكونو فمعسكر بتناصره أمريكا وإيران (مع بعض!) وبتعاديه السعودية.. أيام خلاط
السعودية بتؤيد الكفار  اللي هو احنا.. والدنمارك اللي شتمت سيدنا محمد بتؤيد المسلمين اللي هما الإخوان.. هي انجلترا هتتنقب امتي؟.
الإخوان وهما بيخرجوا من مسجد الفتح دلوقتي تقريبا كل اهالي رمسيس والمناطق المجاورة اللي جايين يوجبوا مع الإخوان زفوا الإخوان وهما خارجين والجيش عامل كاردون عشان يحمي الإخوان م الناس الغلابة العادية!.. دا مش اسمه خروج آمن دا اسمه خروج بذل.. أكبر غلطه للاخوان انهم باعوا الناس الغلابة واشتروا السلطة فراحت السلطة وراحوا الناس.
فـاكرين أيـام محمد محمود لما كـُـنا بنضرب وبنتسحل من مجلس طنطاوي؟
كـانت الاخوان بتجري ورا المجلس العسكري عشان انتخابات البرلمان وكان كل همهم المجلس.
 فـاكرين الدكتورة اللي اتسحلت وبنت كشف العذرية؟.. الإخوان كـان ردهم: ايه اللي نزلهم هنـاك.
- فـاكرين اعتصام الاتحادية؟.. لما الآخوان سحلونا وضربونا ومات 22 واحد.
-  فـاكرين جيكا وكريستي والجندي؟..كان رد محمد بديع: إيه ذنب النبـاتات.. معلش الحيـاة داين تــُــدان إللي بيحصل في مصر دلوقتي من الإخوان. هو ده اللي كان هيحصل لو مرسي منجحش في الانتخابات الرئاسية من سنه..!! وهو هو إللي كان هيحصل لو مرشحهم منجحش في الانتخابات بعد ٣ سنين.. يعني المواجهة دي كانت حتمية الحدوث..! ولا مفر منها.. باختصار.. ناس بتحُط نفسها في كفه والبلد كلها في كفة تانية، يا إما كفتهم ترجح يا البلد تولع ..!