الجمعة 20 سبتمبر 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

أي تشابه بين لغة مرسي واللغة الإنجليزية من قبيل الصدفة.. ويتحمل وحده المسئولية القانونية لضياع اللغة




بعيداً عن حرب اللجان الإلكترونية الإخوانية علي مواقع التواصل الاجتماعي أطل د.مصطفي حجازي ليكون مادة خصبة للحديث وبارقة أمل لوجود متحدثين رسميين باسم مصر يمتلكون أدوات اللغة وطلاقة اللسان ومنطقية الحجة.. ليصبح «مصطفي حجازي ومفردات اللغة الإنجليزية» موضوع الساعة للنشطاء التي تنوعت تعليقاتهم الساخرة من هوية اللغة التي كان يتحدث بها المعزول:

■ بعد مؤتمر مصطفي حجازي لازم يضيفوا لمرسي تهمة إزدراء اللغة الإنجليزية
■ كلمة مصطفي حجازي تحمل رسالة أمل واضحة وصريحة لكل القوي السياسية» ياللي اتحرمتوا من التعليم الفرصة لسة قدامكو»
بيقولك المتحدث العسكري ضمن للسيسي التأييد النسائي من سن 18 لـ40 سنة.. جيه مصطفي حجازي النهاردة خلص في الحريم اللي من سن 40 وأنت طالع.. لمي مززك ياحكومة.
الفارق تاريخي بين مرسي ومصطفي حجازي يافندم ايش جاب الكارو للفيراري
مصر كلها عوجت لسانها بعد المؤتمر بتاع د.مصطفي حجازي!! الراجل بتاع هارديز قاللي «ثانك يو باي!» مع انه طول عمره بيقولهالي «سانك يو باي!»
من شدة انبهار الناس بالانجليزي بتاع مصطفي حجازي عم نبوي البواب بتاعنا قاعد يتفرج عليه وهو بيشرب معسل وبيهز دماغه ويقول yes yes yes!
مصطفي حجازي وباكينام الشرقاوي نفس المنصب... بس الفرق ان مصطفي حجازي جابوه من مكتبة لكن الوليه باكينام جابوها من فوق دكر بط كانت بتزغطه
أي مراحيض فكرية وأي مستنقعات شيطانية تلقي فيها أمثال مصطفي حجازي تعليمه، حتي يخرج علينا بمصطلحات معادية لدينه وتستفز المشاعر الدينية.
آدي آخرة مؤتمرات مصطفي حجازي!! باكلم أمي باقولها لقيت صراصير في المطبخ قالتلي: شيييت!!
متتوقعوش الغرب ينبهر بالفرق بين الانجليزي بتاع مرسي وبتاع مصطفي حجازي.. هم اساسا كانوا فاكرين مرسي بيتكلم عربي وان فيه تشابه بس بين اللغتين!