السبت 20 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

شفيق :الإدارة الأمريكية ضغطت علي «العسكري» مقابل ضمانات من الإخوان




 نشبت مشادات كلامية بين أنصار المرشح السابق للرئاسة الفريق أحمد شفيق وأنصار الرئيس المنتخب محمد مرسي  عقب تداول فيديو أول حوار  الفريق أحمد شفيق علي قناة سكاي نيوز عربية  بأبوظبي ، وجاءت ردود الأفعال علي التالي علي صفحات الفيس بوك.
 تقول إحدي الناشطات «انا  اتفرجت علي حوار شفيق وواللهِ مش فاهمة منه جملة مفيدة انا مش فاهمة إزاي كان ممكن يحكم دولة بحجم مصر .. لا هو إزاي كان وزير او رئيس وزراء ؟»
 ويعلق آخر لو بقيت صحفي مشهور أكيد هيكون شفيق أول ضيوفي.. هنتكلم في الدواليب بقا والجزء الرجولي والأركان .. هيبقا حوار حوار يعني
 بينما جاء رد  إحدي  أنصار الرئيس محمد مرسي علي الأقل احنا منتخبناش اللي هرب أموال مصر للخارج وايديه ملوثة بدم الشهداء...وكالعادة مش لاقيين اي انتقادات توجهوها للرئيس محمد مرسي فعمالين تتمسحوا في ايران وفي خزعبلات مش موجودة أما أنصار  شفيق فكانت ردهم «انتوا اللي بعتوا نفسكوا بكيس رز وسكر وازازة زيت.. انتوا اللي قبلتوا علي نفسكوا تتباعوا في اسواق النخاسة .. اللي يبيع نفسه يبيع بلده».
 أما عن الخطاب  المثير للجدل فأكد فيه الفريق أحمد شفيق أن أمورا شخصية دفعته للحضور إلي دبي  ولكنه  يعد عدته لأداء مناسك العمرة  والسفر إلي  للآراضي المقدسة  كما اكد أنه أثناء إعلان حيثيات النتيجة  علي  الرغم من وضعه افتراضات عدة   إلا أن النتيجة كانت مفاجئة  له  إذ كان الأرجح لديه  أنه الفائز  وبسؤاله  عن ضغوط  مارستها الإدارة الأمريكية علي المجلس العسكري  لإعلان فوز مرسي   قال  أن الضغوط وإن كانت شديدة يمكنها ان تحدث تأثيرا في الرغبات لا في النتائج  وفرز صناديق ولجان وأوراق رسمية.. واعتبر تلك الضغوط إن كانت صحيحة فهو يعبر عن نجاح الأطراف الأخري في طرح توجهاتها ومخططاتها  علي الجوانب التي تضغط عليها بطريقة مقنعة وتقديم ضمانات كافية.