الأربعاء 24 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

نشطاء فيس بوك «عمرة مرسي في ساعتين وشفيق بيدور علي الكعبة في أبوظبي»




عمرة مرسي في توقيت قاتل وسط الأزمات والصراعات واعتراضات علي قراره بعودة البرلمان وتراجعه عنه جعل من  أدائه المناسك في الآراضي المقدسة  محل نقاش ومقارنة بينه وبين مرشح الرئاسة السابق أحمد شفيق إذ انتوي الأخير  أداء العمرة مدة تجاوزت الأسبوعين وفاجأ الجميع بسفره إلي أبو ظبي بينما اتخذ مرسي القرار وقام بتنفيذه في أقل من 48 ساعة  فجعله مادة للسخرية  علي النحو التالي:
«محمد مرسي  عمل عمرة في ساعتين وشفيق بقاله أسبوعين بيدور علي الكعبة في أبو ظبي، «ياريس ماتنساش وانت في الحرم تنادي معتمر تايه ياولاد الحلال، «مصر للطيران» المفروض يرسموا ع حيطان المطار جمل وكعبه وكده ويكتبوا عمرة مقبولة يا مرسي.
«فعلاً ويخلق ما لا تعلمون.. واحد بيقولك هي عمرة مرسي علي حساب مين»  وعن برنامج توفيق عكاشة بقناة الفراعين علق النشطاء علي موقع التواصل الاجتماعي «توفيق أبلاكاشة: مرسي سافر السعودية يمكن رايح يعمل عمرة.. هو انت صدقت ان العمرة بتتعمل في أبو ظبي لما شفيق قال كده ياراجل ده هزار بط»، «شفيق: مرسي ده علي فكرة مش مخلص في العمرة بتاعته هو عملها في ساعتين وأنا بقالي أسبوعين بعملها في الجرايد»، والمحكمة الدستورية تقضي ببطلان مناسك عمرة الرئيس مرسي».