الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
احمد باشا

«من الآخر» لمحجبة ترتدى شورت: «ياتقفلى اللى تحت ياتشيلى الطرحة»‏

«من الآخر» لمحجبة ترتدى شورت: «ياتقفلى اللى تحت ياتشيلى الطرحة»‏
«من الآخر» لمحجبة ترتدى شورت: «ياتقفلى اللى تحت ياتشيلى الطرحة»‏




كتبت - هايدى حمدى


انتقد تامر أمين، مقدم برنامج «من الآخر»، المذاع عبر فضائية «روتانا مصرية»، صورة متداولة عن فتاة ترتدى حجابًا، لكن فى المقابل ترتدى «هوت شورت»، حيث تعمل هذه الصورة على تشويه صورة الحجاب السليم، فقد ضربت تعاليم ذلك عرض الحائط، فقال: «أنا آسف إنى بقول عليه حجاب، الست المحجبة عاملة فورمة الساحل، مأنتمة مع عمرو خالد من فوق ومع عمرو دياب من تحت».
وقام «أمين بوضع هالة سوداء على وجهها، وذلك تجنبًا للتشهير بها، وخوفا من تعرضها للفضيحة، لكنه كان فى غاية الاستياء بسبب هذه الصورة المسيئة، فقال: «احنا حطينا علامة سوداء على وشها، علشان الخصوصية لأنه مش دورنا إننا نشهر بالناس وتقول مين دى، احنا بنعرض النموذج مش الشخصية».
وعاب على قيام بعض وسائل الإعلام لمثل هذه الصور دون إخفاء ملامح الشخصية، فهذا عمل غير أخلاقي، ويتنافى مع المهنية الإعلامية، فقال: «للأسف فى بعض المواقع أو بعض القنوات بتذيع الصور دى بوش الناس، مش مهم بقى الفضايح ويولعوا هو وأسرهم، المهم إنهم يعملوا السوكسيه».
ووقع «أمين» فى ذلى لسان إلا أنه حاول طمس ما اقترفه، فقال: «أنا قعدت ابص كتير أدقق، طبعا مش بدقق فى الاتنين، وكل دا بدعى ربنا إنه يكون استرتش ومش باين، وقعدنا نقرب فى الصورة».. ووجه إليها وابلا من السخرية اللاذعة على تصرفها غير اللائق، فقال: «يعنى لابسة بكم، والبتاع الطويل المدلدل عليه عليكي، ولابسة طرحة مغطية شعرها ولابسه هوت شورت! اللى فى الغرب بيلبسوه عشان تقول بنت SEXY، محجبة وSEXY مش بيجتمعوا، محجبة ورجلها مكشوفة كدا ازاى، فيتقفلى تحت يا إما تقلعى الطرحة خلاص عشان كدا إهانة له».. واقتطع «أمين» جزءًا من برنامجه لعرض هذا الموضوع الذى لن يقدم شيئا مفيدا لمشاهده سوى الاستفزاز من هذا المشهد غير المبرر، فعرضه مثل تلك النماذج يسئ لصورة المحجبات.