الإثنين 13 مايو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

الكحلاوى تبكى: المسنين «بيتعاملوا» معاملة سيئة بالمستشفيات

الكحلاوى تبكى: المسنين «بيتعاملوا» معاملة سيئة بالمستشفيات
الكحلاوى تبكى: المسنين «بيتعاملوا» معاملة سيئة بالمستشفيات




 انتقدت الدكتورة عبلة الكحلاوى الداعية الإسلامية، ورئيس مجلس إدارة إحدى الجمعيات الخيرية أحوال المسنين داخل المستشفيات، فقالت بعين باكية: «بشوف الكبار بيتعاملوا معاملة سيئة جدا فى المستشفيات، مالهمش مكان، اللى هو بيقولولهم خلاص بقى لازم تروح تموت، مع أنه غالى وعزيز، ده بركة بيتك»، على حد قولها.
وأوضحت «الكحلاوى»، خلال حوارها مع الإعلامية هند النعسانى فى برنامج «ناس من بلدنا» المذاع على فضائية «صدى البلد»  أمس الأول أنه خلال شهرين سيتم افتتاح العيادات الخارجية من المستشفى التابع للجمعية التى تديرها والذى يهتم بمرضى الزهايمر من المسنين، وتسكين آلام مرضى الأورام، مُضيفة: المستشفى دا الأمل والحلم ويا رب أكون عايشة لحد ما تخلص».. وأشارت إلى أن العمل فى المستشفى يتم على قدم وساق حتى يتم الانتهاء منه، مُضيفة: «عندى أمل فى اننا نعلم الناس ازاى نهتم بالمرضى عشان بكرة مش عشان أجر الدنيا».
وقالت: الجمعية ساهمت فى فتح 35 فصلا من فصول محو الأمية بالقرى والمحافظات التى بها نسبة أمية عالية، وذلك تحت رعاية مؤسسة «ضنايا»، بالإضافة إلى توصيل المياه بالقرى والنجوع التى يوجد بها صرف صحى.
وأوضحت «الكحلاوى» أنه تم تقديم كل الرعاية المستحقة لمرضى الزهايمر من المسنين فى هذه المرحلة، مُضيفة: «احنا بنعمل لبكره، وكل العاملين بيشتغلوا بقلبهم، وكله سلف ودين».