الجمعة 17 مايو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أيمن عبد المجيد

«المخ البانيه.. الطرب.. الريش» أكلات العيد بأبسط وأشهى الطرق

«المخ البانيه.. الطرب.. الريش» أكلات العيد بأبسط وأشهى الطرق
«المخ البانيه.. الطرب.. الريش» أكلات العيد بأبسط وأشهى الطرق




كتبت - هاجر كمال


يشتهر عيد الأضحى بالأكلات التى تعتمد على اللحوم بشكل مباشر، وربما الأمر يثير قلق عدد من النساء اللاتى يحرصن على إخراج الطعام فى العيد بشكل مميز ومختلف وفى نفس الوقت بطريقة بسيطة لا تتطلب منها مجهودًا كبيرًا.
وخلال هذا التقرير نستعرض أبسط الطرق لأشهر أكلات عيد الأضحى المبارك والتى من بينها المخ البانيه، الموزة الضانى، الريش، الطرب وفتة الكوارع.
فى البداية نستعرض طريقة طهى الموزة الضانى.
 المقادير:
عدد 2 موزة ضانى + 1 ك أرز بلدى +1 ك طماطم + عدد 3 أرغفة عيش بلدى + ثوم + خل + ملح + فلفل أسود
الطريقة:
يتم عمل صلصة الفتة حيث نحضر ثوم مفروم نحمره فى معلقة سمن ونضيف عصير الطماطم ونتركها تتسبك وتتبل بالملح والفلفل.
تسلق الموزة جيدا ثم نجهز الصلصة للفتة، طاسة على النار وفيها ملعقة سمن ونحمر الثوم ونضع العيش المكسر ونقطتين خل ونقلب ونضع ملعقتين صلصة وشوربة الموزة ونسيبها لحد العيش ما يشرب الشوربة وندهن بعض من الصلصة على الموزة وندخلها الفرن تاخد لون ثم ننقل العيش فى طبق، التقديم وعليه الأرز الأبيض ونزينه بالصلصة.
أما عن طريقة عمل الطرب فهى:
 المقادير:
نص كيلو لحم ضانى مفروم ناعم، ملعقتين سمن، ملح، فلفل، بهارات، معلقتين بقدونس، منديل خروف.
الطريقة:
تخلط المقادير مع اللحم المفروم جيدا ثم تشكل على هيئة أصابع وكل واحد فى منديل ويلف مثل ورق العنب بحرص وتشوى على الفحم أو فى الفرن، يقدم مع سلاطة طحينة.
طريقة عمل الريش:
المقادير: كيلو ريش، ثوم مفروم، ملعقتان بقدونس مفروم، ملح، فلفل، بهارات، عصير ليمون، زيت وسمنة.
الطريقة:
فى طاسة على النار بملعقتين زيت ساخن يحمر الريش على الوجهين ثم تنشل وتوضع فى صينية وفى نفس الطاسة نضع سمنة ونحمر الثوم مع البقدونس ثم يضاف الى الريش مع اضافة ملح فلفل بهارات عصير ليمون واضافة كوب مياه ساخنة ونضيف ماء ساخنًا كوب كوب إذا اقتضت الحاجة حتى تنضج.
ومن أشهر أكلات عيد الأضحى وأبسطها «المخ البانيه»
المقادير:
مخ .. كوب دقيق.. كوب بقسماط ناعم.. بيضتين.. ملح وفلفل.
يغسل المخ فى طبق تحت الحنفية ونغلى كوبين مياه وعليها ملعقة خل وبصله مقطعة ونطفى النار ونضع المخ يذوب دقيقتين ونضعه فى طبق يبرد ونغطيه ونضعه فى الفريزر ساعة حتى ينشف حتى يمكن تقطيعه جيدا دون أن يفتفت ثم نخرجه.
ونقطعه بسكينة حامية بالراحة ونغلفه بالدقيق بهدوء جدا وننزله فى البيض المتبل بملح وفلفل ونخرجه من البيض على البقسماط نغلفه جيدا ونحمره فى زيت سخن وغزير ونضعه على مناديل ورق ينشف وننقله فى طبق التقديم ونزينه بالبقدونس والليمون ونرشه ببسيط من الملح والفلفل الأسود.
وأخيرا من أشهر الأكلات التى ارتبطت بعيد الأضحى بشكل مباشر هى فتة الكوارع وطريقتها كالآتى تغسل الكوارع وتنقع فى ماء وخل ودقيق.
ثم نشوحها فى قليل من السمن ونضيف بصل كرفس جزر ورق لورا حبهان فلفل أسود سليم وبهارات ويقلب ثم يضاف مياه مغلية وتترك حتى تنضج ثم تصفى من الشوربة ويفصل اللحم عن العضم.
صلصة الكوارع:
نحمر ثوم مفروم وننزل عليه بعصير طماطم ويقلب جيدا ونضيف قليلًا من شوربة الكوارع ملح فلفل وتترك حتى تتسبك.
لعمل الأرز يشوح فى معلقة سمن وملح ولما يسخن يضاف المياه السخنة ويغلى ثم نهدىء عليه النار لحد ما يستوى.
لعمل طشة الخل والثوم طاسه فيها سمنة يحمر الثوم ننزل بالخل ويغلى يضاف شوية شوربة الكوارع ملح فلفل ومعلقة من صوص الطماطم. يقطع العيش مكعبات وعليه ثوم ملح فلفل ويقلب ويدخل الفرن ليتحمر نضيف للعيش شوربة سخنة وعندما يشربها نضيف الرز فوق العيش ثم صلصة الطماطم وطشة الخل ونرص الكوارع على الوجه.